Woonhuizen opknippen?

Verkameren heet dat met een mooi woord. In de praktijk zien we dat er in de Delftse binnenstad steeds meer huizen - waar voorheen een gezin of echtpaar woonde - worden omgebouwd voor kamerverhuur. Dit heet ook wel onzelfstandige bewoning. Deze trend is niet zonder gevolgen voor buren en overburen. Denk aan zeer intensieve bewoning per vierkante meter, meer geluid en fietsen op de stoep, vermindering van woonplezier en soms zelfs waardedaling van de naburige huizen.

Het gaat hier om de particuliere sector dus waarom zou de VVD of de gemeente zich daar mee moeten bemoeien? Bovendien is het begrijpelijk dat ouders van studerende kinderen willen dat hun zoons of dochters goed en centraal kunnen wonen. Gewoon laten gaan, zou je denken. Maar in dit geval is er meer aan de hand.

De omvang van de studentenpopulatie is buitengewoon hoog in Delft en neemt verder toe. Tel daarbij op de ingestorte huizenmarkt van 2008, waardoor huizen soms jaren te koop stonden en flink in prijs daalden en je krijgt een uitzonderlijke situatie. Ouders en pandjesbazen kopen huizen en splitsten de woning op om de kamers apart te verhuren. Door de hoge huurprijzen is dit ook nog eens een lucratieve business.

Om het evenwicht in de binnenstad te behouden, wil de VVD verkamering niet op zijn beloop laten en waar nodig reguleren. Op 8 maart heeft de VVD de wethouder opnieuw gevraagd om dit op te pakken. Op de agenda van de Commissie Sociaal Domein en Wonen stond de bespreking van de - nieuw tot stand te brengen - Woonvisie van Delft. Wij vinden het onderwerp verkamering daar goed bij passen. In de startnotitie die het College heeft opgesteld zou de breed gesteunde motie over Verkamering zoals ingediend door VVD, CDA en anderen (5 november 2015) worden meegenomen maar dit is nog maar heel summier gedaan. We hebben daarom de wethouder geadviseerd om snel te gaan kijken naar steden die al succes boeken met regels rond verkamering.

Het begint volgens de VVD met het in kaart brengen van welke huizen verkamerd zijn en welke straten er uit springen. Delft mag niet wegkijken. De TU groeit de komende tijd verder met 10%. Dat is een goede zaak voor de TU en dus ook voor Delft maar niet zonder de woonbalans in ogenschouw te houden. Werk aan de winkel dus.

Lees ook het artikel op onze site van 6 november 2015: De grens van de verkamering in Delft bereikt?

Ruud Lek
Commissielid