Plan voor Lidl in de Kruisstraat: kansenlocatie in de herkansing

In de gemeenteraad van 28 april 2016 is het plan voor de Lidl in de Kruisstraat besproken. Na een turbulente commissievergadering met protestacties van de buurt een week eerder besprak de raad het proces, het plan en de communicatie met de buurt. Uiteindelijk bood het college excuses aan voor het rommelige proces en de belabberde communicatie met de buurt.

Eerder deze week bleek uit een brief van het college dat het plan niet in het bestemmingsplan Binnenstad past, ondanks eerder bericht dat het wel zou passen. Dat was verrassend nieuws. Waarom was dat niet eerder bekend? De VVD wil duidelijk weten hoe het zo gekomen is en wat er wordt verbeterd aan het interne proces van de gemeente. Wethouder Hekker heeft dat toegezegd.

Verder heeft de VVD met andere partijen aangedrongen op een breder plan voor het gebied Kruisstraat-Yperdek. Daar liggen kansen. Wethouder Förster heeft beloofd dat hij er werk van zal maken. Op naar een plan dat wel passend is op een kansenlocatie, zoals dat bedoeld was bij het opstellen van het bestemmingsplan!

Bij de communicatie met de buurt lijkt het college een 'zesjes-cultuur' te hanteren: we doen wat strikt moet en geen stap meer. De VVD deed een klemmend beroep op het college om daarmee te stoppen en een flinke stap extra te zetten in de communicatie. Daar gaat het college werk van maken. Dat is mooi en daar ziet de VVD graag het resultaat van in de praktijk.

Linda Böcker
Raadslid VVD