Schaf het Delftse referendum af

De VVD Delft wil het referendum in Delft afschaffen. Referenda lijken op het eerste gezicht een sympathieke manier om inwoners van een stad (of een land) meer bij de politiek te betrekken. In Delft is gebleken dat het averechts werkt.

In de jaren dat er in Delft de mogelijkheid is voor een referendum, is daar drie keer gebruik van gemaakt. De eerste ging over een bomenrij die al dan niet rechtmatig gerooid werd. De bomen waren al omgezaagd en het referendum heeft dat niet ongedaan kunnen maken. De tweede keer was de wens om het referendum te houden over het nieuwe stadskantoor, omdat er de indruk was dat een groot gedeelte van de inwoners van Delft het nieuwe kantoor niet nodig zouden vinden. De gemeenteraad heeft toen in haar wijsheid uiteindelijk besloten geen referendum toe te staan omdat daarmee de voortgang van het project in gevaar zou kunnen komen (?!). En de laatste keer dat er sprake was van een referendum was over een niet bestaand initiatief om een AZC te vestigen in Delft.

Kortom, Delft heeft geen gelukkig verleden met referenda. En dat is ook logisch. Politieke partijen van Delft doen allemaal veel moeite in contact te blijven met die burger, om op die manier een afgewogen besluit te nemen. En over het algemeen blijkt dat belanghebbenden heel goed de weg weten naar de lokale politiek. Bijkomend voordeel is dat hiermee mensen ook geïnteresseerd kunnen raken voor de politiek en bereid zijn hun steentje bij te dragen.

Met een referendum geef je een ander signaal af: politici weten de afweging tussen belangen niet te maken en laten het maar over aan de bewoners. Eigenlijk zeg je als politiek met een referendum dat je ook niet weet. Daar komt dan nog bij de discussies over de vraagstelling, onvoldoende aandacht voor alle verschillende belangen, verdwijnende nuances etc. Politieke discussies eindigen nooit met een simpel ja of nee. De politiek bepaalt beleid en blijft voortdurend kijken of er bijstelling nodig is.

De politiek moet doen waarvoor ze zijn aangesteld: naar beste eer en geweten, alle belangen afwegend, de stad besturen. Als je als politicus dat niet wil of kan, moet je je afvragen of je op de juiste plek zit. En als de politiek het niet goed doet, hebben de bewoners van Delft elke vier jaar de kans ze weg te sturen.

Bart Smals
Fractievoorzitter VVD Delft