Delftse raadsleden op VVD-kandidatenlijst Tweede Kamer

De Delftse VVD-raadsleden Bart Smals en Linda Böcker staan op de kandidatenlijst voor de verkiezingen van de Tweede Kamer op 15 maart 2017. Smals staat op plaats 48, Böcker op positie 68.

Afgelopen mei werd al bekend dat de gemeenteraadsleden op de groslijst stonden, met de bekendmaking van de advies-kandidatenlijst eerder vandaag is nu bekend op welke positie zij waarschijnlijk zullen staan. De definitieve plek wordt bepaald tijdens de ledenraadpleging waarvan de uitslag uiterlijk op 10 december bekend wordt.

Smals en Böcker zijn blij met hun kandidatuur. Smals: "De zorgen en de problemen in de gezondheidszorg, die ik dagelijks hoor en meemaak, daar wil ik keihard aan werken." Böcker: "Ik vind het een enorme eer om op de lijst te staan. Nu aan de slag om het vertrouwen van zoveel mogelijk kiezers te verdienen!"

Dat twee raadsleden van de driekoppige VVD-raadsfractie op de landelijke kandidatenlijst staan is opvallend te noemen. Wouter Labots, voorzitter van de Delftse afdeling van de VVD: "Het is op een positieve manier opvallend. Ik ben er trots op dat we in Delft veel goed talent hebben. Daar kunnen we alleen maar blij mee zijn. Als Bart en Linda een plek krijgen in de Kamer dan hebben we voldoende enthousiaste mensen om hen in de fractie op te volgen. Ik heb daar alle vertrouwen in."

Smals, apotheker en ondernemer, stond al eerder op de kandidatenlijst voor de VVD. Voor de verkiezingen in 2012 stond hij op plaats 62 maar dat heeft nog niet geleid tot een zetel in de Kamer. Böcker, ingenieur en werkzaam bij de provincie Zuid-Holland, was niet eerder kandidaat voor de Tweede Kamer. Huidig Delfts Kamerlid en oud-wethouder Ronald Vuijk stond op de kandidatenlijst van de verkiezingen in 2010 en 2012. Vuijk kwam in 2012 in de Tweede Kamer en is samen met Fred Teeven en Han ten Broeke woordvoerder defensie. Voor de aankomende verkiezingen zal Vuijk geen kandidaat meer zijn.