"Achteruit inparkeren"

De VVD vindt het belangrijk dat Delft goed bereikbaar is met de auto. Dit maakt Delft niet alleen prettig om te wonen maar is ook belangrijk voor werk en Delftse ondernemers. Een auto is al lang geen luxe meer. Je hebt je auto nodig om naar je werk te gaan, de kinderen naar school te brengen, boodschappen te doen en om familie te bezoeken. Parkeren moet daarom betaalbaar zijn.

In de laatste gemeenteraadsvergadering spraken partijen uitgebreid over parkeren. Wij vertelden dat het belangrijk is dat we de parkeersituatie goed in de gaten houden en dat we de stad gastvrij maken voor iedereen die wil winkelen etc. Gelukkig is het parkeerbeleid enkele jaren geleden aangepast met de afspraak om de situatie te evalueren. Dat heeft het college gedaan en daar zijn verbetermaatregelen uitgekomen.

Voor de VVD staat voorop dat we de juiste parkeerder op de juiste plek willen. Dat betekent bewoners en hun visite dichtbij huis en winkelend publiek zoveel mogelijk in de parkeergarages. Ook vindt de VVD dat het parkeerbeleid op straat duidelijk moet zijn door heldere verkeersborden. Daar kan het, gezien de hoeveelheid (ongegronde) boetes, nog beter.

Een van de maatregelen die het college voorstelt, is dat parkeren ook op zondagavond gereguleerd gaat worden in de binnenstad. Dit geeft ruimte voor bewoners. Ook wordt voorgesteld dat je voor je bezoek een kleinere hoeveelheid uren in kan kopen. Dan heb je meer keus. Daarnaast is het voorstel om de korting op het eerste uur parkeren vaker en meer te gebruiken. Dat is gastvrij.

De voorstellen lijken ons goed voor de stad maar kosten natuurlijk wel een paar duiten. En daarmee zijn de maatregelen discussiestof voor de kadernota in het voorjaar van 2017. Op dat moment maken we als raad een integrale afweging over alle voorstellen.

Ruud Lek
Commissielid VVD Delft