Nieuws

• Onverklaarbaar en achter gesloten deuren: de Verenigde Oppositie blikt terug op de formatie

16 juni − Gisteren werd tijdens de raadsvergadering het coalitieakoord gepresenteerd. Dimitri heeft samen met andere fractievoorzitters de oppositie verenigd, wat heeft geleid tot een vijf puntenplan. Dimitri heeft dit plan gepresenteerd, samen met onze blik op het (in)formatieproces en het coalitieakkoord. Lees verder

• Van constructieve coalitiepartij naar oppositieleider

06 juni − De afgelopen jaren heeft de Delftse VVD als coalitiepartij het verschil gemaakt. Op basis van eerlijke, loyale, transparante en liberale politiek heeft de fractie keihard gewerkt aan een mooier en beter Delft. Tijdens de verkiezingen zijn wij beloond voor een politiek waarin de Delftenaar centraal staat. Helaas zal de VVD, ondanks de realistische politiek, de flitsende campagne en de goede verkiezingsuitslag, niet terugkeren in een nieuw college. Op 25 mei jl. is het nieuwe coalitieakkoord gepresenteerd en op 15 juni zal dit akkoord worden besproken tijdens een ingelaste Raadsvergadering. Lees verder

• Terugblik Algemene Ledenvergadering

02 mei − Op woensdag 20 april vond ledenvergadering van de Delftse VVD plaats. Een belangrijke avond waarin onder andere het secretarieel jaarverslag 2021 en de financiële jaarstukken 2021 zijn vastgesteld en goedgekeurd. Tijdens deze avond is ook afscheid genomen van Jurriaan de Lange als penningmeester. Via deze weg wil het bestuur hem nogmaals danken voor zijn jarenlange inzet. Peter van Oevelen is geïnstalleerd als de nieuwe penningmeester van de afdeling. Lees verder

• Over rijdende treinen en ontspoorde colleges

01 mei − Zoals iedereen weet vliegt de tijd. Dinsdag 23 maart 2021 – de dag waarop de gemeenteraad van Delft mij wederom benoemde tot wethouder – lijkt wel gisteren. Inmiddels zijn we ruim een jaar, vele ervaringen en een gemeenteraadsverkiezing verder. Ik heb met plezier het stokje van wethouder Hatte van der Woude overgenomen. Haar vertrek naar de Tweede Kamer der Staten-Generaal vroeg om een snelle invulling van de functie. Het college van B&W was inmiddels drie jaar op weg en ik sprong dus op een rijdende trein. Als voormalig wethouder in de periode 2014-2018 weet ik wat de functie inhoudt en hoe het spel gespeeld wordt. Maar veel ervaring met de portefeuille Jeugd, Onderwijs, Integratie en Emancipatie had ik niet. Spannend dus om op geheel nieuwe beleidsterreinen aan de slag te gaan. Hatte heeft gezorgd voor een goede overdracht van lopende dossiers en de beleidsambtenaren hebben mij verder vertrouwd gemaakt met o.a. het sociaal domein en de wereld van het onderwijs. Het werk was gelukkig meer dan op de winkel passen en de periode rustig uitdienen. Veel was al in gang gezet, maar er lag nog genoeg wat vroeg om aanscherping en afronding. En dat alles in een periode waarin de Coronapandemie nog stevig huishield. Lees verder

• Tussenbericht Informateur

04 april − De informateur, Pieter Guldemond, heeft met alle partijen gesproken en geeft in een video boodschap meer informatie hierover. Er worden nog geen concrete samenstelleingen genoemd, maar hij geeft aan dat alle partijen constructief in de wedstrijd zitten. Lees verder

• Terugblik op de Verkiezingen

19 maart − Afgelopen maandag, dinsdag en woensdag hebben we mee mogen doen aan het feest van de democratie. Na lange periode hard werken was het dan eindelijk zover: we mochten stemmen. Nu alle stemmen geteld zijn is de uitslag bekend: 3 zetels voor de Delftse VVD! Lees verder

• Democratie, een kijkje achter de schermen

13 maart − Inmiddels ben ik al een tijdje kandidaat voor de gemeenteraadsverkiezingen in Delft. Deze bijdrage is niet bedoeld als stemwijzer. Nee, ik wil delen wat mij opvalt als kandidaat. Het kijkje achter de schermen van de lokale democratie. Kijk je mee? Allereerst denk ik echt dat het heel goed zou zijn als iedere Nederlander een keer ervaart wat het is om kandidaat te zijn. In het echt of in een simulatie. Maakt niet uit voor welke partij. Het leert je zoveel meer over onze democratie in de praktijk. En ook over de misvattingen. Er zijn zoveel misvattingen. Waardoor mensen slecht geïnformeerd naar de stembus gaan. Ook daarom dit stukje. Lees verder

• Regenboogdebat

02 maart − Op zaterdag 26 februari was ik namens de VVD Delft aanwezig bij het regenboog debat, georganiseerd door DWH. Dat is het debat dat gaat over het LHBTIQ+ beleid. Lees verder

• Scholen schuiven niet in Tanthof

02 maart − De scholen blijven op hun huidige plek en in aanvulling op de bouw van de scholen is er een integrale wijkagenda opgesteld, waarmee gewerkt wordt aan het toevoegen van nieuwe woningen voor senioren. Dat is een grote wens van de VVD Delft omdat hiermee woningen in Tanthof vrijkomen voor gezinnen. Daarnaast draagt de integrale wijkagenda ook bij aan de leefbaarheid, het groen, de voorzieningen en het behoud van de winkelcentra. De wijkbewoners worden betrokken bij de verdere invulling van deze plannen. Lees verder

• Korte Samenvatting Verkiezingsprogramma 2022-2026

02 maart − Bekijk hier de beknopte samenvatting van ons verkiezingsprogramma. Lees verder

• English Summary

01 maart − VVD Delft is a city council party in Delft on which you can vote on 14, 15 or 16th of march this year, when the municipal elections will be held. VVD Delft can be found on list number 5 and we would like to highlight our five most important points here. Lees verder

• Elektrische deelscooters in Delft: helemaal niet zo ‘groen’ als wordt beweerd

10 februari − Afgelopen week zagen wij een online artikel over deelscooters: “De kleur is het enige groene aan deelscooters Felyx”. Na een klacht van Actiegroep Scootervrij heeft de Reclamecodecommissie de uitspraak gedaan dat de duurzaamheidsclaims van deelscooterbedrijven zoals Felyx en GO overdreven zijn. Zo genereert een elektrische deelscooter twee keer zoveel CO2-uitstoot als een eigen elektrische scooter. En uit onderzoek blijkt dat slechts de helft van de scootterritjes een OV- of autorit vervangt. De andere helft vervangt fietsen en lopen. We zijn erg benieuwd hoe dit er in Delft uit ziet en wat het oordeel van het college is over de duurzaamheid van deze deelscooters. Daarom hebben we hierover schriftelijke vragen gesteld aan het college van B&W. Deze vragen vindt u hier: Lees verder

• Verkiezingsdebat "Buitenhof Bruist"

04 februari − Vrijdagavond ging Buitenhof bewoner Miranda Voogt namens de VVD Delft in debat over de wijk Buitenhof. De VVD wil dat de Buitenhof een wijk is waar je plezierig en veilig woont. Er moeten meer middeldure huur- en koopwoningen bij, zodat er een gezonde balans ontstaat tussen de verschillende soorten woningen. En het onderhoudsniveau van de sociale huurwoningen verbeteren en woningen isoleren, zodat mensen geen al te hoge energierekening krijgen. Daarnaast willen wij ons inzetten voor een groen, schoon en veilig buitenhof. Een schone buurt draagt bij aan het leefplezier. En camerabewaking op probleemplekken en meer agenten en BOA’s zichtbaar op straat maakt de Buitenhof veiliger. Verder willen wij ruimte geven aan initiatieven van wijkbewoners en aan ondernemers, zodat er meer MKB, horeca, kleine buurtwinkels en terrasjes komen. Ondernemers helpen bij een fijne sfeer in wijken en vergroten de werkgelegenheid. Lees verder

• Maakstad aan de Schie: VVD Delft stelt werken boven wonen in ontwikkeling van Schieoevers

01 februari − Volgens de VVD Delft moet Delft een aantrekkelijke stad zijn om te ondernemen, zowel voor starters als voor bestaande bedrijven die willen groeien. Voor de maakindustrie willen we volop ruimte bieden in het gebied Schieoevers. Daar stellen wij werken boven wonen. In het Ontwikkelplan Schieoevers Noord noemen we het gebied zelfs trots ‘Maakstad aan de Schie’. Wij vinden het belangrijk dat de huidige bedrijven in het gebied niet worden beknot en nieuwe bedrijven mooie ontwikkelkansen krijgen. Deze positionering zou wat ons betreft in alle communicatie over Schieoevers Noord een plaats moeten krijgen. We zien echter dat her en der Schieoevers toch vooral of zelfs alleen maar als woonwijk wordt genoemd. Lees verder

• Van het gas af, maar door de gasprijs toch meer betalen voor een warmtenet?!

28 januari − Op 24 januari verscheen in de Volkskrant een artikel met de titel “Ik ben toch van het gas af, waarom betaal ik dan opeens zoveel meer voor het warmtenet?” . In het artikel is te lezen dat ongeveer 500.000 Nederlandse huishoudens vanaf deze maand fors meer betalen voor de warmte via een warmtenet. De reden voor die stijging is de hoge gasprijs. Veel bewoners zijn daar boos over. Want hun woningen zijn toch juist ‘van het gas af’? Naar aanleiding van de zorgen in het artikel heeft de VVD Delft het college vandaag schriftelijke vragen gesteld over het Open Warmtenet Delft, dat in onze eigen stad in voorbereiding is. Lees verder

• VVD Delft tegen het in de schulden jagen van Delftenaren.

27 januari − Zojuist is in de commissie Sociaal Domein en Wonen (SDW) het voorstel gedaan om de verhogenstoets te verhogen, waardoor meer belasting wordt kwijtgescholden bij een selecte groep. Omdat wij voor een eerlijk en degelijk financieel beleid staan en van mening zijn dat de lasten door iedere Delftenaat gedragen moeten worden, hebben wij tegen gestemd. Lees hier onze volledige inbreng. Lees verder

• De VVD stuurt op ontwikkeling voorliggende voorzieningen en samenhang in het sociaal domein

29 december − De VVD Delft staat voor goede en betaalbare zorg die aansluit bij de mensen. Ook met al onze ervaring en historisch besef blijven we schrikken van het negatieve financiële plaatje binnen het sociaal domein. En het meest zorgwekkend zijn de kosten van de WMO. Kostenbeheersing is echt keihard nodig, wat ons betreft door in te zetten op meer efficiëntie en afschaling van zware naar lichte ondersteuning. Als VVD zien we veel kansen in preventie en gemeenschapsvorming. Lees verder

• Samen werken aan de toekomst met de Delftenaar centraal