Sluiting Club Caesar en coffeeshop The Game: de burgemeester beslist

Vorige week gaf burgemeester Van Bijsterveldt een toelichting op het sluiten van Club Caesar en coffeeshop The Game. Voor een relatieve buitenstaander lijken die casussen wellicht op elkaar: bij beiden koos de burgemeester naar aanleiding van een incident voor sluiting. Maar niets is minder waar.

Het sluiten van een onderneming in Delft gebeurt niet zomaar. Sluiting betekent geen inkomsten, dus is funest voor de ondernemer. Alleen in uitzonderlijke gevallen kan de burgemeester kiezen voor sluiting. De schietincidenten bij een aantal coffeeshops en enkele horecazaken werden eerder dit jaar onder meer als zo'n uitzonderlijke situatie beoordeeld. De zaken moesten tijdelijk dicht om de veiligheid en openbare orde te kunnen herstellen. Tegelijkertijd was er kritiek op deze keuze van de burgemeester, want: was sluiting niet misschien juist de gewenste uitkomst van de dader? De burgemeester ging na afstemming met politie en justitie hierin mee en stelde daarom de beleidslijn op dat er inderdaad niet automatisch tot sluiting overgegaan zou moeten worden.

Afgelopen donderdag werd de burgemeester gevraagd naar de huidige situatie van coffeeshop The Game in de Breestraat, die inmiddels toch al enige weken wéér gesloten is. En dat niet alleen: er werd door één van de fracties ook gevraagd naar de sluiting van Club Caesar, gesloten per eind november. Had de burgemeester zich dan toch laten verleiden om in reactie op een incident meteen het slot op de deur te gooien? Nee, zo luidde haar stellige antwoord. Bij geweld werkt de burgemeester volgens het principe 'nee, tenzij'. Vanuit haar overleg met de politie en justitie kreeg ze echter dusdanige signalen over The Game, dat ze werd gedwongen om alsnog voor veiligheid te kiezen en de coffeeshop tijdelijk te sluiten. Maar Club Caesar: dat was een heel ander verhaal. Daar is na een vechtpartij de politie "gehinderd om binnen te treden", wat als zo obstructief werd ervaren dat die club zes maanden zijn deuren niet mag openen. Kortom: daar ging het niet om geweld tégen de onderneming, maar geweld ín de onderneming.

De VVD staat pal achter de burgemeester in haar aanpak van criminaliteit en geweld in Delft. De vele incidenten zorgen voor veel onrust bij bewoners en ondernemers, zowel in de binnenstad als in de andere wijken. Dan hebben we een burgemeester nodig die stevige keuzes durft te maken en bovendien van de raad alle ruimte krijgt om echt slagvaardig te kunnen zijn. En dus niet steeds moet komen uitleggen waarom er nu wel of een andere keer geen zaak gesloten wordt. Die ruimte en die steun biedt de VVD Delft dan ook graag!

Tessa van den Berg
Commissielid VVD Delft