€6 miljoen uitgeven? Niet zonder goede spelregels!

Gevel-tot-gevel aanpakken van de openbare ruimte: klinkt fantastisch toch? Dat is het op papier zeker ook. Deze aanpak draag er aan bij dat wanneer de straat open komt te liggen door rioleringsprojecten, er daarna beter wordt nagedacht over hoe we die straten weer groener en klimaatadaptiever kunnen inrichten. In de begroting voor 2022 en verder hebben we er als raad €6,- miljoen voor vrijgemaakt. De focus ligt op een aantal grote rioleringsprojecten in Tanthof, Buitenhof en Voorhof.

Toch waren we in zowel de commissie- als raadsvergadering kritisch op het voorstel. Niet zozeer vanwege de doelstelling, wel vanwege de zeer beperkte spelregels die ons college verbond aan die €6,- miljoen. Namelijk: vrijwel geen enkele. Daar hebben we uiteindelijk samen met D66 en CDA een stokje voor gestoken, via twee mooie moties.

Met D66 hebben we gevraagd om een concrete visie op de inrichting van de straat, zodat we veel duidelijker kunnen prioriteren in hoe we die straat het beste kunnen opknappen. Want wat moet er voor gaan: inderdaad meer groen, of toch liever een verkeersveilig kruispunt? Of meer ruimte voor sport? Of meer ruimte en toegankelijkheid voor mindervaliden? Of…? Nou, u ziet het al: voer voor discussie.

Met het CDA hebben we een motie ingediend om vooral de inwoners van de straten de ruimte te geven mee te denken over de nieuwe inrichting van hun straat. Zij weten uiteindelijk het beste waar hun straat echt fijner van wordt.

Beide moties zijn unaniem aangenomen, daar waren we natuurlijk heel blij mee. Zelfs in onze nieuwe rol van oppositiepartij kunnen we impact maken!