Het
college noemt minder autoverkeer als doel van het uitbreiden van het
autoluw-plusgebied. Dat is wat ons betreft een middel en absoluut geen doel.
Leefbaarheid, het verbeteren van de luchtkwaliteit, het vergroten van de
verkeersveiligheid, dat zouden allemaal goede doelen kunnen zijn. Maar ‘het
verbieden van auto’s’ tot hoger doel verheffen, is wat ons betreft echt een
no-go. Welk probleem lossen we daar precies mee op?
Bijna
drie jaar na de vaststelling van het Mobiliteitsprogramma Delft (MPD) is er samen
met de bewoners nog stééds geen integrale visie op de binnenstad opgesteld. Feitelijk
weten we dus niet wat het weghalen van autoparkeerplekken onze binnenstadbewoners
en ondernemers precies gaat opleveren. Want: wat komt daarvoor in de plaats,
wat krijgen ze ervoor terug? Wat is de economische impact hiervan op
bijvoorbeeld huizenprijzen, op de mogelijkheden om nog goede werknemers te
vinden of op de omzet van de binnenstad-ondernemers? Wat zijn de gevolgen voor
de straten en buurten eromheen, onder welke voorwaarden kunnen sommige
doelgroepen alsnog vlakbij hun huis blijven parkeren? Al deze vragen zijn
gesteld aan de wethouder, maar niet beantwoord.
Bewoners,
ondernemers, belangenverenigingen: sommige laten via onze flyer-actie weten
hartstikke blij te zijn met de nieuwe plannen, maar een heel groot deel is uiterst
kritisch. Hun zorgen zijn divers. Van zorgen over dat de Phoenixgarage (en ook
de Zuidpoortgarage) straks niet meer toegankelijk is voor bezoekers. Zorgen van
ondernemers die hun bedrijfsauto niet meer in de directe nabijheid kunnen
parkeren, terwijl die bedrijfsauto vaak ook het magazijn/opslagplek is voor het
materiaal dat zij nodig hebben. Zorgen van bewoners die slecht ter been zijn
maar nog net voldoende goed kunnen lopen, waardoor ze geen recht hebben op een
gehandicaptenparkeerplaats. Zorgen van zorgprofessionals in de binnenstad die
niet meer in het autoluw-plusgebied mogen parkeren. Dat betekent dat een
verloskundige die in dat gedeelte woont, of een arts die met spoed naar het
ziekenhuis moet, niet bij zijn/haar huis meteen in de auto kan springen. Deze
zorgen hebben wij ook gedeeld met de wethouder.
Ook de Delftse
VVD heeft in 2021 ingestemd met het mobiliteitsprogramma, maar wel onder de
nadrukkelijke voorwaarde dat autoluw-plus voor 2040 een streven is, en geen
doel op zich moet zijn. Ook hebben we destijds gezegd: “begin klein, kom éérst
met een goed alternatief voor autobezitters en ondernemers, voer beleid
gefaseerd in” en vooral: “denk samen met bewoners en ondernemers héél goed na
over de integrale ambities met en invulling van de binnenstad.” En dat gebeurt
nu gewoonweg niet. Het college stamt rucksichtslos door met zijn rigoureuze
plannen, zonder goed te luisteren naar de Delftse inwoners en ondernemers. We
sluiten ons daarom aan bij de oproep om de uitbreiding van het
autoluw-plusgebied voor nu “te parkeren” en samen met bewoners en ondernemers
een nieuw plan en vooral: integrale visie op de hele binnenstad, te maken.
Eventueel kunnen we dit ook in de vorm van referendum gieten. Het is een sterk
middel waar we als Delftse VVD normaal kritisch over zijn. Deze situatie vraagt
ons inziens echter een verdergaande aanpak. Wethouder van Vliet heeft altijd
aangegeven voorstander te zijn van de mogelijkheid om aan de noodrem te trekken
wanneer het college zonder goede betrokkenheid van de raad en de stad
doordendert. Dit is zo’n moment.
Dan de 0-emissie
logistieke zone. Al vanaf 1 januari 2025 wil het college de hele stadslogistiek
in de binnenstad emissieloos maken. De impact van deze maatregel voor onze
Delftse ondernemers en hun leveranciers is natuurlijk fors. We hebben het
college daarom gevraagd éérst goed te kijken naar voldoende alternatieven voor
ondernemers, voldoende oplaadpunten, goede mobiliteitshubs en een
overgangsregeling die nodig is voor ondernemers om dit nieuwe beleid in te
kunnen regelen. Maar ook hierbij geldt weer: wat lossen we hier feitelijk mee
op? Wij weten eigenlijk niet wanneer deze maatregel als succesvol kan worden
bestempeld. Hoeveel beter wordt de luchtkwaliteit als we bestelwagens en
vrachtverkeer gaan weren die nog niet volledig emissieloos rijden? Welke nieuwe
problemen worden geïntroduceerd?
Dan tot
slot, de verkeersveiligheid op de Rode Loper. Met enige terughoudendheid hebben
we als Delftse VVD in 2022 de inrichting van de Oude Langendijk als zogenoemde
“Shared Space” gevolgd. In andere gemeenten schijnen goede ervaringen te zijn
met dergelijke straten, maar ons standpunt was: eerst zien, dan geloven. En wat
blijkt: de ervaringen zijn zeker niet goed. Met name voetgangers voelen zich
hier niet op nummer één gezet. De scheurbrommers worden nog steeds niet
aangepakt. “Shared Space” werkt als concept alleen als iedereen een maximale
snelheid van 15 km/uur hanteert. En dat gebeurt in de praktijk helaas nog
steeds niet. In het eerste kwartaal verwacht een college een verbeterplan aan
onze gemeenteraad voor te leggen. We zijn heel benieuwd.