Blik voor blik is geen oplossing

Het zomerreces is voorbij, de eerste raadsvergadering komt er weer aan. Eén van de onderwerpen waar we dinsdag 17 september over spreken, zijn de recente plannen van het college van Delft om autoparkeervakken aan de grachten in de binnenstad om te zetten in fietsnietjes. Dit voorstel beoogt om tot 25% van de huidige parkeerplaatsen te transformeren, om zo ruimte te maken voor ongeveer 1.300 extra fietsen. Dit lijkt op het eerste gezicht een praktische oplossing. Maar wat ons betreft is het een oppervlakkige maatregel die niet de kern van het probleem aanpakt.

Het college heeft laten onderzoeken dat Delft tegen 2040 een tekort van 8.000 fietsparkeerplaatsen in de binnenstad kan hebben. Het huidige voorstel om bestaande autoparkeerplaatsen te herbestemmen lijkt echter weinig meer dan een cosmetische aanpassing. In plaats van een structurele oplossing, verschuiven we simpelweg het probleem van één soort parkeerruimte naar een andere. Het voelt als ‘blik vervangen door blik’.

Onze bezorgdheid zit hem in een aantal zaken. In de eerste plaats zal deze maatregel de autobezitters in de binnenstad benadelen door hen te dwingen verder weg te parkeren en genoegen te nemen met een lelijk alternatief: fietsnietjes en chaotisch geparkeerde fietsen. De binnenstadbewoners krijgen geen enkele mogelijkheid om zelf iets te vinden van de inrichting van de ruimte direct voor hun neus. Wat ons betreft is het wederom een voorbeeld van hoe slecht dit college luistert naar onze eigen Delftenaren. Samen met het CDA hebben we een motie voorbereid die het college oproept om bewoners inspraak te geven in de invulling van eventueel vrijgekomen autoparkeervakken.

Een tweede reden dat we kritisch zijn is dat we hiermee in feite geen enkele substantiële vooruitgang boeken in het oplossen van de fietsparkeerproblematiek. Wat we echt nodig hebben zijn duurzame oplossingen, zoals de bouw van ondergrondse fietsenstallingen of het creëren van grotere inpandige stallingen die kunnen voldoen aan de toekomstige vraag. In plaats van tijdelijk extra ruimte te creëren door autoparkeervakken om te zetten, moeten we investeren in oplossingen die daadwerkelijk de groeiende vraag naar fietsparkeerplaatsen kunnen opvangen. Dit betekent het ontwikkelen van een doordachte strategie die zowel fietsers als automobilisten ten goede komt.

Laten we niet kiezen voor tijdelijke maatregelen die onze binnenstadbewoners ook nog eens zomaar als zoete koek te slikken hebben, maar voor oplossingen die echt impact hebben en onze mooie stad op de lange termijn ten goede komen.