▶ In 2050 is de energievoorziening in
Delft duurzaam en CO2-neutraal.
Duurzaamheidsprojecten moeten
rechtstreeks bijdragen aan deze
duurzaamheidsdoelstellingen.
▶ De gemeente stimuleert het
verduurzamen met eenvoudig uit te
voeren maatregelen, zoals isolatie.
▶ De Delftenaar moet vroeg in het
verduurzamingsproces worden
meegenomen: participatie is
essentieel.
▶ Verduurzaming is belangrijk, maar de
overheid moet dingen niet verplichten.
Neem de bewoner mee zodat zij mee
willen doen. Geen verplichtingen;
eigen huis, eigen keuzes.
▶ De verduurzaming wordt per wijk
aangepakt. Samen met bewoners,
ondernemers en gebouweigenaren
wordt gekeken naar de beste
oplossing.
▶ De verduurzaming moeten betaalbaar
blijven, zowel als geheel als CO2-
reductie per euro. Klimaatarmoede
moet worden voorkomen.
▶ Het wooncomfort (geluid, warmte en
ventilatie) van bewoners mag niet
lijden onder de verduurzaming.
▶ De gemeente versoepelt de regels
voor het verduurzamen van
(gemeente)monumenten.
▶ Verduurzaming werkt beter in
regioverband. De gemeente werkt
samen met de regio, maar houdt de
wensen van en mogelijkheden in Delft
scherp in het oog.
▶ Waar nodig gaan langs de snelweg
geluidswallen omhoog en worden
deze met planten zoals klimop
begroeid. Dit gaat fijnstof in de stad
tegen.
▶ Warmtenetten zijn geen doel op zich.
Eventuele warmtenetten moeten
gebruikmaken van duurzame bronnen,
zoals geothermie of kernenergie.
Warmtenetten mogen niet draaien op
fossiele bronnen, zoals gascentrales.
▶ Op een warmtenet zijn meerdere
aanbieders actief. Er mag geen
monopolie komen van één leverancier.
▶ Warmtenetten mogen op
leveringszekerheid en capaciteit niet
onderdoen voor de energievoorziening
die ervoor wordt vervangen.De gemeente zet zich in voor de verdere elektrificatie van Delft en spoort ook haar partners
aan om deze transitie te maken.
▶ De gemeente kijkt naar mogelijkheden
om elektriciteit te besparen in de stad,
zoals het in- en uitschakelen van
straatverlichting op basis van
beweging.
▶ De gemeente zet in op een volledig
elektrische vloot van de eigen
voertuigen en die van Parkeren Delft
en Avalex.
▶ De gemeente gaat in gesprek met de
horeca om afspraken te maken over
het vervangen van bezorgscooters
door een elektrische variant of het
overstappen op elektrische fietsen.
▶ De rondvaartboten in de grachten
moeten binnen afzienbare tijd
elektrisch of anderszins duurzaam
worden voortgestuwd.
▶ De gemeente stimuleert elektrisch
rijden door het plaatsen van laadpalen,
verspreid door de stad. Langs de
grachten kunnen laadpalen
bijvoorbeeld geïntegreerd worden in
lantaarnpalen of betaalautomaten. De
parkeergarages worden voorzien van
voldoende laadplekken voor
elektrische auto’s.
Om de klimaatverandering het hoofd te bieden zet de gemeente ook in op het verder
vergroenen van de stad.
▶ Voor elke boom die wordt gekapt met
een kapvergunning wordt een boom
binnen Delft teruggeplaatst.
▶ Initiatieven van bewoners,
ondernemers en organisaties om de
eigen straat of buurt te vergroenen en
onderhouden worden aangemoedigd.
Bijvoorbeeld door het aanleggen van
geveltuintjes of het adopteren van
snippergroen.
▶ Het maaien van de bermen en snoeien
van groen wordt beter afgestemd met
het broed- en bloeiseizoen.
Werken aan een duurzame toekomst
Delft moet en wil verduurzamen. Het is belangrijk dat dit wel haalbaar en betaalbaar gebeurt. Daarom heeft de Delftse VVD een raadschecklist opgesteld waarmee duurzaamheidsprojecten kunnen worden beoordeeld of de effecten gezond zijn voor de samenleving, zuinig zijn voor de portemonnee en betere woningen opleveren. Projecten moeten wel echt bijdragen aan duurzaamheidsdoelstellingen en ook moet de Delftenaar ervan profiteren. De transitie naar een duurzame toekomst biedt ook kansen voor economische groei, het creëren van meer banen en een nog leefbaardere stad. Door bijvoorbeeld innovatieve bedrijven en technisch onderzoek ruimte te geven, werken we aan oplossingen en producten die bijdragen aan het economisch klimaat, de klimaatadaptatie en energietransitie.