Tijd voor verbetering: het raadsonderzoek Grote Projecten

In de commissie van 26 januari heeft de gemeenteraad de resultaten besproken van het raadsonderzoek naar de Grote Projecten van Delft: de Spoorzone, de Harnaschpolder en de St. Sebastiaansbrug. De centrale vraag: hoe komt het dat Delft bijna failliet is?

Het rapport en de conclusies zijn klip en klaar. Het rapport laat zien dat de financiële tegenvallers gedeeltelijk niet voorkomen hadden kunnen worden, maar gedeeltelijk ook zeker wel. Al die financiële tegenvallers zijn samen de belangrijkste oorzaak dat we nu in de duurste gemeente van Nederland wonen.

Wat betreft de St. Sebastiaansbrug zijn we blij dat dit project eindelijk lijkt te worden vlotgetrokken, maar hier is voorheen fout op fout gestapeld. Hoe kan het bijvoorbeeld gebeuren dat tegen alle adviezen in toch een aanbesteding wordt doorgedrukt? En waarom heeft Delft zich de regie uit handen laten nemen, terwijl juist Delft de meeste baat heeft bij de brug? Laten we vooral zelf leren van de fouten die hier zijn gemaakt en niet naar andere partijen wijzen.

Bij de Harnaschpolder moet er per woning 40.000 euro bij. De gemeente gaat voor 50 miljoen euro de boot in. Er zijn serieuze "vragen over de kwaliteit van de projectorganisatie". En over de termijn van het stilleggen van de gebiedsontwikkeling met 3 respectievelijk 5 jaar is de raad niet geïnformeerd. Uit het rapport blijkt op meerdere plekken dat niet alleen de reële wereld oorzaak was van besluiten, maar ook financieel opportunisme.

Bij de Spoorzone is duidelijk geworden dat iedereen in de veronderstelling was dat bij het openbreken van het contract met OCSD de juridische en financiële gevolgen uitgeplozen waren, maar later blijkt dat alleen naar de juridische kant is gekeken.
Na een grondige herijking van het project in 2015 constateren we gelukkig dat er nu ook verbeteringen zijn. Zo is het risico in Spoorzone van 80 miljoen terug gebracht tot 65 miljoen. Maar ook bij dit project zijn we er nog niet.

Al met al geeft het onderzoek voldoende stevige inzichten om te kunnen leren van de gemaakte fouten en om de juiste vervolgstappen te nemen. De VVD neemt de aanbevelingen over. We zien meerwaarde in het instellen van een regeling risicovolle projecten. Zo'n regeling geldt wat de VVD betreft niet alleen voor projecten, maar voor alle risicovolle plannen die de gemeente veel geld kunnen kosten.

Met het versterken van de financiële kolom binnen de gemeentelijke organisatie kunnen we niet snel genoeg starten. Uiteindelijk draait het altijd om de mensen die het werk doen, de beslissingen nemen en vooral bepalend is welke cultuur er heerst. Het college heeft een begin gemaakt met het plaatsen van de juiste mensen op de juiste plaats. Daar is de komende tijd veel aandacht voor nodig.

De opstelling van de VVD is en blijft constructief kritisch wat betreft de kosten en risico's voor Delft. Toch hebben ook wij als raadsfractie nieuwe lessen geleerd uit het onderzoek en hopen van harte dat anderen dat ook hebben gedaan. Laten we als raad vooral ook kritisch blijven op onze eigen rol en houding.

Bart Smals
Fractievoorzitter VVD