Afstel bezuinigingen buurtsportcoaches niet aan de orde

Naar aanleiding van het artikel in het Algemeen Dagblad van 9 februari dat hiernaast staat afgebeeld is een bericht namens meerdere partijen uit de gemeenteraad naar de redactie van deze krant verstuurd.

Naar aanleiding van het artikel in het Algemeen Dagblad van 9 februari dat onderaan dit bericht kan worden gedownload is onderstaand bericht namens meerdere partijen uit de gemeenteraad naar de redactie van deze krant verstuurd:

Het AD – Delftse Courant wijdt in de krant van 9 februari een artikel aan de Buurtsportcoaches. Daarin wordt gesproken over een 'dreigende bezuiniging die van de baan is' en over 'een storm van politiek protest'. Tevens staat er dat Groen Links aan de basis staat van het initiatief om 'vanwege de belangrijke meerwaarde van de coaches' de bezuiniging te schrappen. Dat is nogal bezijden de werkelijkheid.

Er is in de commissie van januari gesproken over de evaluatie op de Buurtsportcoaches. De raad heeft het college gevraagd om in het verlengde daarvan te onderzoeken wat er zou gebeuren als Delft minder zou inzetten op de Buurtsportcoaches. Een legitieme vraag, omdat Delft ervoor gekozen heeft om maximaal deel te nemen (en dus geld beschikbaar stelt) aan de Rijksregeling voor Buurtsportcoaches, terwijl Delft er financieel er nog altijd niet zo sterk voor staat en de resultaten van het programma absoluut niet duidelijk zijn.

Er is in de raad nog geen bezuinigingsvoorstel gedaan, en de raad heeft deze bezuiniging dus helemaal niet kunnen schrappen. Ook is er geen storm van politiek protest geweest. Maar wel een goed debat over hoe nuttig gemeenschapsgeld wordt ingezet. Wat ons betreft kan dat debat pas worden afgerond wanneer op basis van de evaluatie van het werk van de Buurtsportcoaches in 2015, die de raad binnenkort hoopt te ontvangen, een oordeel over de resultaten en effecten van dat werk kan worden gegeven.

Joëlle Gooijer – ChristenUnie
Hatte van der Woude – VVD