Meer aandacht voor handhaving in Buitenhof

Een kleine groep jongeren terroriseert al langere tijd structureel de wijk Buitenhof-Noord. Eigendommen worden vernield en bewoners worden bedreigd. Hoewel 70% van de bewoners van de Buitenhof zich veilig voelt, leven bewoners rondom het Verdiplein en de Griegstraat in angst. Jarenlang is er door de gemeente, met steun van een groot aantal politieke partijen, een fors bedrag geïnvesteerd in pappen en nathouden.

Tijdens de commissie Economie Financiën en Bestuur van 14 april jl., waar de veiligheidssituatie in de Buitenhof op de agenda stond, lijken de meeste partijen aan deze softe lijn te willen vasthouden. Uiteraard zitten in de huidige aanpak om de leefbaarheid en veiligheid in de Buitenhof te verbeteren goede dingen, maar de aanpak is duidelijk te weinig effectief en niet in balans. Voor de VVD is dan ook de maat vol. De VVD-fractie vindt de aanhoudende overlast onacceptabel en heeft als eerste partij tijdens de commissievergadering gepleit voor een echte gebalanceerde brede aanpak. Een aanpak waarin een steviger toezicht- en handhavingsbeleid is verankerd.

De VVD wil geen handhavingsmacht die als mosterd na de maaltijd komt, maar zet in op permanent meer blauw op straat. Daarnaast eist de VVD (mobiel) cameratoezicht op deze hotspot niet alleen als preventief middel, maar ook om strafbare feiten te kunnen registreren. Deze oproep werd door de radeloze vertegenwoordigers van de wijk stevig omarmd. Ook de burgermeester ziet dit stevigere toezicht- en handhavingsbeleid wel zitten, maar wil nog niet doorpakken. De VVD wil nu lik op stuk en zal de burgermeester middels een motie, al dan niet in samenwerking met een aantal andere partijen, stimuleren snel steviger te handhaven. Wat de VVD betreft wordt de financiële dekking georganiseerd door een beroep te doen op de reserve van het sociaal domein.

Dimitri van Rijn
Commissielid VVD