Raad kiest in meerderheid voor pappen en nathouden

Ons initiatiefvoorstel om het Delftse referendum af te schaffen is in de commissie behandeld. Vrijwel iedereen in de raad is het erover eens is dat de huidige referendumverordening niet doet waar het voor bedoeld is. Maar helaas durft niet iedereen het aan om daar dan ook consequenties aan te verbinden.

Bij de laatste referenda spraken sommige partijen schaamteloos uit dat deze vorm van democratie in dat specifieke geval niet gewenst was. De uitslag of andere neveneffecten zouden wel eens niet in het politieke straatje van desbetreffende partij kunnen passen. De VVD vindt dat onbegrijpelijk. Je kan niet tijdens de wedstrijd de spelregels veranderen. Op die manier verliezen burgers alleen maar meer het vertrouwen in de politiek.

De VVD heeft een heldere oplossing: ermee stoppen. Maar de raad kiest in meerderheid weer voor pappen en nathouden. Onbegrijpelijk. Ze willen de huidige verordening handhaven tot er iets beters is. Belangrijkste argument: het zou de kloof tussen burger en politiek vergroten. Het tegendeel is waar.
De fractie van de VVD staat open voor iedereen en wil luisteren naar iedereen. Iedereen kan en mag contact leggen. Daar hebben we geen referendum voor nodig. En als kiezers onverhoopt vind dat wij onvoldoende luisteren: elke vier jaar kunt u uw stem laten gelden.

Helaas heeft de raad de kans laten gaan om helder te zijn. De VVD heeft het voorstel wederom aangehouden en zal opnieuw het afschaffen voorstellen na een volgend mislukt referendum. De aanhouder wint.

Bart Smals
Fractievoorzitter VVD Delft