Kentekentoegang in de binnenstad

In de commissie RV van oktober stond de update van de kentekentoegang op verzoek van een aantal fracties op de agenda. Sommige fracties vonden dat gedurende de overgangsperiode (te) veel waarschuwingen zijn afgegeven. Waarschuwingen worden afgegeven om het moment dat iemand zonder ontheffing de binnenstad in rijdt op plaatsen waar tot voor kort de pollers stonden.

De VVD is blij dat de pollers zijn verdwenen uit het stadsbeeld van Delft. Dit omdat pollers duur zijn overlast veroorzaken en onderhoudsonvriendelijk zijn. Het aantal waarschuwingen dat gedurende de overgangsperiode is afgegeven, kunnen we nergens tegen afzetten. Want bij de pollers werden geen waarschuwingen afgegeven. Wat wel duidelijk is dat het aantal uitgezonden waarschuwingen per dag gedurende de overgangsperiode steeds verder afneemt. Het systeem van waarschuwen heeft dus effect. De VVD is voor een autoluwe binnenstad. Ons hebben geen berichten bereikt dat dit in gevaar is. Wethouder Harpe neemt de evaluatie van de kentekentoegang mee in de evaluatie van het parkeerbeleid. Deze evaluatie komt begin 2017 naar de raad. De VVD wacht deze evaluatie af alvorens conclusies te trekken.

Hélène Bartelds
Commissielid VVD Delft