Verkoopopbrengst Eneco-aandelen goed besteden

De opbrengst van de verkoop van de Delftse aandelen in Eneco moet goed besteed worden en niet over de balk gesmeten worden. Dat stelt de Delftse VVD-fractie tijdens het raadsdebat dat op 16 mei hierover gevoerd zal worden.

De VVD was altijd al voorstander van de verkoop van Eneco. Ruim een jaar geleden stemde de Delftse gemeenteraad daar nog tegen maar nu lijkt er eindelijk een meerderheid voor verkoop te zijn. Dat is goed nieuws voor Delft omdat er met de verkoop een flink bedrag beschikbaar komt om te investeren in Delft.

Om te zorgen dat de inwoners van Delft hier maximaal van profiteren, is het belangrijk om het geld zorgvuldig te besteden. De gemeente kan met de opbrengst weer verder financieel gezond gemaakt worden. Daarnaast kunnen er investeringen in de stad worden gedaan. De VVD wil hier niet op vooruit lopen en daarom de opbrengst niet nu al verdelen. Ten eerste weten we nog niet hoeveel Eneco precies oplevert en ten tweede ook nog niet wanneer de verkoop precies plaatsvindt.

De verkoop zelf is wat de VVD betreft zeer logisch: deelnemen in een commercieel bedrijf is geen overheidstaak. Daarnaast heeft een ruime meerderheid van de aandeelhouders, waaronder de grote als Rotterdam, Den Haag en Dordrecht, al lang besloten om te verkopen. Achterblijven als minderheidsaandeelhouder is zinloos en levert voor Delft niets op. De VVD wil dat Delft het goede voorbeeld van de andere steden volgt en de aandelen Eneco verkoopt. Als het zo ver is, zullen we de discussie voeren over de besteding van het geld. Daarbij staat langjarig profijt voor Delft en de Delftenaren voorop.

Bart Smals
Fractievoorzitter VVD Delft