Terugblik politiek café integratie & radicalisering

“Ik ben een jonge vrouw die allerlei kansen heeft gekregen: een opleiding, een fijne baan. Maar helaas zien we in Nederland nog steeds vrouwen die onderdrukt worden. Zij hebben of krijgen niet die vrijheid om hun eigen keuzes te maken. Dat is een groot probleem, en dat moeten we aanpakken.” Maandag 13 mei opende Bente Becker, Tweede Kamerlid voor de VVD, ons politiek café met deze woorden. Ook drie andere 'powervrouwen' - zoals ons raadslid Dimitri van Rijn en facilitator, ze aankondigde - namen ons mee in de uitdagingen van integratie: Hatte van der Woude (wethouder in Delft), Antoinette Laan (Tweede Kamerlid) en Miranda Voogt (raadslid in Delft).

Waar Bente vooral benadrukte dat we gezamenlijk fors moeten optreden tegen opvattingen die vrijheden inperken of onderdrukken, sprak Antoinette Laan over radicalisering. Slechte integratie kan in het slechtste geval leiden tot radicalisering, letterlijk: "het ontwrichten van de samenleving". Ook in Delft moeten we daar waakzaam voor zijn. Voor de VVD is het belangrijk dat elke wijk in Delft veilig is, maar helaas is radicalisering ook hier een probleem.

Onze VVD-wethouder Hatte van der Woude presenteerde in het politiek café kort een paar cijfers over de aantallen migranten in Delft. In totaal hebben we zo’n 34,8% migranten, waarbij vooral opvalt hoe divers deze groep is. Een deel van deze migranten integreert goed in Nederland. Maar bij een ander deel zien we problemen, vooral in de beperking van de vrijheden van vrouwen. Hatte had dit helaas recent nog met eigen ogen gezien bij een buurtevenement.

Mooi was dat ook andere fracties uit Delft aanwezig waren om hun mening te laten horen. Zo waren er leden van Onafhankelijk Delft, GroenLinks, D66 en CDA in het Boterhuis aangeschoven om mee te discussiëren, onder leiding van Antoinette en ons raadslid Miranda Voogt. Dat leverde veel verschillende perspectieven op, maar over één ding waren we het allemaal eens: we mogen niet wegkijken, maar moeten het probleem echt gezamenlijk aanpakken.

Tessa van den Berg
Commissielid VVD Delft