Tramlijn 19: the story continues…

Een nieuw hoofdstuk in het boek dat heet “De ellende van tramlijn 19”. Want ja, hij gaat binnenkort écht over de Sebastiaansbrug naar de campus van de TU rijden. Maar nee, dat doet hij niet ná 19.00 uur, ook niet in het weekend, en ook niet verder dan de Kruithuisweg. Dat betekent een achteruitgang van de OV-dienstverlening dan nu nog het geval is, namelijk met een buslijn die zowel vaker, langer als verder rijdt. Wat er mis ging? Een een-tweetje tussen de TU en een regionaal samenwerkingsverband, de MRDH (Metropoolregio Rotterdam Den Haag).

Vorige week vertrok ik voor een lang Pinksterweekend met het vliegtuig vanaf Rotterdam The Hague Airport. Dat betekende eerst een stuk lopen naar het station met onze koffers, dan met de trein naar Rotterdam Centraal en daarna met een bus weer een heel stuk ‘terug’ naar het vliegveld. Reistijd van deur tot deur: een uur. Manlief informeerde maar weer eens bij me: “Jij hebt dat tramdossier 19 toch in je portefeuille? Wanneer gaat hij nou eens doorrijden naar het vliegveld? Dat scheelt de helft aan reistijd!”. Ik moest hem teleurstellen: tram 19 die doorrijdt naar het vliegveld, dat zie ik eigenlijk niet meer gebeuren. Sterker nog: hij gaat voorlopig niet eens door tot het zuidelijkste puntje van de campus. En als kers op de taart: in de avonden en weekenden mag hij ook niet rijden.

Op het moment dat ik dit uitschrijf, realiseer ik wederom hoe bizar dit moet klinken. Dat was toch immers het doel van de nieuwe tramlijn: een betere verbinding naar het TU-terrein? Waarom dan deze koerswijziging? Ik kan jullie vertellen: de gemeente heeft er in ieder geval geen invloed op gehad. Het blijkt een onderlinge afspraak te zijn tussen de TU als eigenaar van de grond waar de tram overheen rijdt en het regionale samenwerkingsverband MRDH die het openbaar vervoer in de regio organiseert. Saillant detail: de gemeente Delft is één van de deelnemers van dat regionale samenwerkingsverband. Maar desondanks zegt de wethouder van niks te weten en lijken we helemaal buitenspel gezet.

Hoe dan nu verder? Hoe voorkomen we een verslechterde dienstverlening van het openbaar vervoer voor de Delftenaren die wonen aan de zuidkant van de campus? En hoe krijgen we als gemeenteraad de touwtjes weer een beetje in handen?

Tijdens de raadsvergadering spraken alle fracties hun afkeer uit tegen het handelen van de TU en de MRDH. We hebben het college opgeroepen om met de MRDH en de TU in overleg te gaan om de tram toch óók in de avonden, weekenden en schoolvakanties te laten rijden op het hele traject. Verder stemde de raad unaniem in met de motie Verbeterde busdienstregeling Campus Zuid. Die motie vraagt het college om te lobbyen voor extra buslijnen in het zuiden van de campus en/of een ruimere dienstregeling van de buslijnen, zodat het zuidelijke deel van de campus tenminste net zo goed bereikbaar blijft met het openbaar vervoer als nu. Een meerderheid van de raad stemde ook in met de motie Verlenging Tram 19 naar Campus Zuid. In dat scenario zou de lijn via de Schoemakerstraat/Huismansingel alsnog naar het zuiden van de campus kunnen doorlopen.

Genoeg huiswerk voor de wethouder dus. En hopelijk is het ook een eyeopener voor dit college en de raad, namelijk dat we er in dossiers met de ‘reus’ TU echt bóvenop moeten zitten om de belangen van al onze inwoners goed te kunnen bewaken.