Afvalbeleid in Delft, of eigenlijk… Afvalonderzoek in Delft

De Delftse VVD staat voor een betaalbaar, efficiënt en dienstbaar afvalbeleid. Ofwel: Waarbij iedereen op loopafstand voldoende afvalcontainers heeft, de afvalbakken en containers tijdig worden geleegd en iedereen in Delft meebetaalt aan de bij voorkeur zo laag mogelijke kosten voor afvalinzameling en -verwerking.

Afgelopen donderdag bespraken we in de commissie Ruimte en Verkeer het Afvalbeleidsplan van het college. Bij het lezen van het plan leek het even alsof we een sprookje aan het lezen waren, met de boodschap: beste raad, gaat u maar rustig slapen, alles komt goed. De werkelijkheid is echt anders: veel PMD-afval wordt afgekeurd en gaat alsnog als restafval de verbrandingsoven in, het percentage restafval stijgt, de kosten worden hoger en de vele verschillende losse bakken in de tuinen van de inwoners leiden nog steeds tot veel irritatie. Waar komen deze problemen precies vandaan, waar spelen ze het meest, wat zijn de concrete ervaringen vanuit de inwoners zelf? En, minstens zo belangrijk: hoe dan nu slim verder te gaan?

Het beleidsafvalplan dat nu aan de raad is gestuurd geeft helaas geen enkel inzicht en geen enkele duidelijkheid. Het enige dat we wel weten is dat we vooral heel veel onderzoek gaan doen, onder andere naar de mogelijkheden van nascheiding van PMD- en restafval. En dat is eigenlijk gek, want het college heeft hier de afgelopen jaren al volop tijd voor gehad. De Delftse VVD heeft ook al meerdere keren opgeroepen tot het verkennen van machinale nascheiding van PMD. Want laten we eerlijk zijn: weet jij of het plastic rondom een broccolistronk wel of geen PMD is? Je zou denken van wel, maar dat is het dus niet. Gelukkig weten nascheidingsinstallaties dat wel. Die werken ons inziens dus veel beter dan aan bewoners vragen om zelf voor te scheiden in separate bakken in hun tuin of op het balkon.

Dit college wil daarnaast onderzoek gaan doen naar een restafvaltarief. Een ambtelijk woord, maar het betekent gewoon dat onze Delftse inwoners keihard gaan betalen per afvalzak. Dit is eigenlijk het vermommen van een extra belastingheffing voor onze Delftse inwoners. Dat kan toch niet waar zijn? Geen enkele vergelijkbare gemeente doet dit. Waarom dan wel in Delft?

We hebben de wethouder gevraagd om keihard toe te zeggen dat dit college ná al deze onderzoeken eerst naar de Delftse raad terugkomt met een concreet voorstel met scenario’s. We willen dat er nu met het vaststellen van dit beleidsplan géén onomkeerbare besluiten worden genomen. Wij moeten als raad in de positie blijven om te kunnen sturen op een betaalbare, effectieve en dienstbare afvalinzameling en -verwerking, dat is onze verantwoordelijkheid. Ook willen we eerst nog met de inwoners in gesprek over hun aandachtspunten en zorgen. Wat willen onze Delftenaren en welk scenario past daar het best bij? Helaas heeft de wethouder die toezegging afgelopen donderdag niet willen doen. Voor de besluitvorming in de raad van 14 juni a.s. gaan we daarom nu enkele moties opstellen.