Onze visie op Delft: Samenwerken voor een sterke economie en veiliger Delft

De VVD Delft heeft een visie op de grote uitdagingen waar onze stad voor staat en biedt realistische oplossingen.

De Delftse VVD wil dat Delft een stad is waar elke inwoner zich veilig voelt, zowel overdag als ’s nachts. In ons Delft kun je zijn wie je bent, zonder de angst voor drugscriminaliteit of overlast van hangjongeren. Wij staan voor een stad waar autobezitters met respect worden behandeld en voldoende parkeerruimte hebben, zeker voor mindervaliden en kleine ondernemers. Autoluw is voor ons geen doel op zich, maar een middel om verkeersveiligheid en luchtkwaliteit te verbeteren. We zorgen altijd voor goede alternatieven voor wie afhankelijk is van de auto.

Wij willen een schone stad met goede voorzieningen die voor iedereen toegankelijk zijn. Een stad waar je niet struikelt over fietsen of afval en niet wordt gehinderd door rondscheurende bezorgdiensten. Wij zien een stad met moderne sportaccommodaties en veilig, zuiver zwemwater, ook tijdens hete zomers. We kiezen voor een realistische en betaalbare energietransitie, te beginnen met woningisolatie en klimaatadaptatie.

Delft moet een evenwichtige en kapitaalkrachtige stad zijn, met banen voor zowel denkers als doeners, en voldoende betaalbare woningen voor studenten, starters, jonge gezinnen en ouderen. Wij staan schouder aan schouder met alle Delftenaren, van hardwerkende middeninkomens tot degenen die door misfortuin tussen wal en schip dreigen te vallen. Iedereen betaalt naar vermogen en onze publieke middelen worden zo besteed dat ze ten goede komen aan zoveel mogelijk Delftenaren. Voor de belastingen die wij betalen, krijgen we diensten terug die ons leven vergemakkelijken en de stad beter maken.

In ons Delft hoort iedereen erbij en zijn Delftenaren vrij! Maar helaas zien we dat het huidige college deze visie niet waarmaakt. Dit college slaat de veerkracht uit de Delftse samenleving, verbiedt plezierige activiteiten en bepaalt wat goed is voor de Delftenaren. Zij zeggen: “je mag geen vuurwerk afsteken, geen parkeerplek voor je huis of in je straat, betaal maar voor afvalscheiding en geniet van een groen fiets ecoduct over de A13 of cultuurpaleis waar niemand op zit te wachten.” Bovendien wordt Delft een dure feeststad met nog meer evenementen in uw achtertuin. Hardwerkende Delftenaren worden financieel uitgeknepen en vertrekken omdat zij in Delft geen passende woning vinden.

Financiële Situatie en Kadernota 2024

De financiële situatie van Delft blijft zorgwekkend. Ondanks waarschuwingen van de VNG koerst het college af op een financieel ravijn. Dit college maakt geen keuzes en stelt geen prioriteiten waardoor de financiële weerbaarheid van Delft verslechtert. Daarnaast worden belangrijke financiële spelregels aan de laars gelapt. De VVD wil dat gestopt wordt met het aanpassen van afschrijftermijnen en met incidentele dekkingen voor structurele tekorten. En wij willen een financieel actieplan dat dit jaar samen met de raad wordt vormgegeven. Waarbij het college maakt inzichtelijk welke stappen worden gezet om nieuwe taken van het Rijk alleen op te pakken met bijbehorende financiële middelen.

Ingediende moties
Deze tijden vragen om lef en durf om moeilijke keuzes te maken. We roepen het college op om samen te werken met alle partijen in de raad. Als VVD willen wij de verbinding tussen coalitie, oppositie en de stad versterken, zodat wij kunnen behouden wat waardevol is. De VVD Delft heeft het college wederom de hand gereikt om samen te bouwen aan een sterk, financieel weerbaar en welvarend Delft. Daarom hebben wij tijdens de gemeenteraadsvergadering succesvol drie moties ingediend die gericht zijn op het versterken van de lokale economie, het waarborgen van een betaalbare energietransitie voor alle Delftenaren en het versterken van de financiële positie van de stad.

Motie 1: RED de REV #2
De eerste motie benadrukt het belang van investeren in werkgelegenheid op alle niveaus. De VVD Delft roept het college op om meer prioriteit te geven aan economische groei. De motie vraagt het college om in de begroting 2025-2028 middelen te reserveren voor de uitvoering van een programma dat betaalbare bedrijfsruimte mogelijk maakt. “Wij willen dat Delft een stad is waar ondernemers kunnen floreren en waar voldoende ruimte is voor bedrijven om zich te vestigen en te groeien,”. “Investeren in werkgelegenheid betekent investeren in de toekomst van onze stad.” Deze motie is met een grote meerderheid aangenomen door de raad.

Motie 2: Voorkom financiële kink in het warmtenet
De tweede motie, Voorkom financiële kink in het warmtenet, richt zich op de zorgen rondom de kosten van het warmtenet. De VVD Delft wil voorkomen dat inwoners uiteindelijk meer moeten betalen dan hun huidige gasrekening of dat tegenvallers in het budget leiden tot aanzienlijke lastenverhogingen. De motie vraagt het college om een inspanningsverplichting om ervoor te zorgen dat het warmtenet betaalbaar blijft voor alle inwoners. “Het is cruciaal dat de energietransitie eerlijk en betaalbaar is voor iedereen,”. “Wij willen niet dat onze inwoners voor onaangename financiële verrassingen komen te staan.” Een belangrijk gedeelte van het dictum is toegezegd door het college!

Motie 3: "Financieel actieplan ‘Basis nu echt in balans’"
De derde motie richt zich op het versterken van de financiële positie van de stad Delft, die zich voorbereidt op de aanzienlijke financiële uitdagingen die in 2026 worden verwacht. De VVD Delft benadrukt dat het te laat zou zijn om pas in de Kadernota 2025 met maatregelen voor 2026 te komen. De ernst van de situatie vereist dat er in 2025 al geanticipeerd wordt op de financiële uitdagingen die in 2026 op de stad afkomen. Bovendien heeft de commissie Rekening en Audit geadviseerd om de raad tijdig en uitvoerig te betrekken bij de aanpak van het ‘ravijnjaar’ 2026.

De motie geeft het college de opdracht om zo snel mogelijk met een financieel actieplan te komen, inclusief een aanpak en tijdlijn voor het in balans krijgen van uitgaven, inkomsten en woonlasten. Dit plan moet ervoor zorgen dat de raad al in 2025 een duidelijk beeld heeft van hoe Delft tot een beheersbaar begrotings- en meerjarenbeeld kan komen en financieel gezond kan blijven. Het college wordt hierbij nadrukkelijk gevraagd te kijken naar wettelijke verplichtingen en de beleidsruimte die de gemeente heeft om zelf te acteren. Tevens moet de raad vroegtijdig betrokken worden bij zowel de financieel-technische als beleidsinhoudelijke keuzes. Deze motie is volledig toegezegd door het college!

Tot Slot
De raadsvergadering van 27 juni was de laatste inhoudelijke raadsvergadering van Dimitri. In zijn slotbetoog stond samenwerking en het overbruggen van verschillen in belang van Delft centraal. Hierbij een quote uit zijn laatste betoog:

“Ondanks de fijne samenwerking en de grote wederzijdse harmonie op persoonlijk niveau zijn er in deze raadszaal wel wat politieke verschillen van inzicht maar misschien toch wat minder groot dan we zelf denken. Om dat duidelijk te maken begin ik met een klein raadseltje. Wie oh wie weet van wie de volgende uitspraak was:

De kritische geest heeft de illusoire bloemen van de ketenen afgerukt; Niet opdat de mens nu gekluisterd zou blijven zonder enige illusie of troost;

Maar opdat de mens zijn ketenen zou afwerpen om de levende bloemen te plukken

Is er iemand in deze raadszaal die een gok durft te wagen? Ik zal het verklappen. Deze uitspraak was van liberaal Karl Marx! Ik zie SP, GL en PvdA glimlachen van oor tot oor. Mooi dat jullie nu allemaal beseffen: liberaal = sociaal!”

De fractie dankt Dimitri voor zijn tomeloze inzet en humor. Op een later moment nemen wij